علت افزایش قیمت طلا در بازار چیست؟ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟ ریزش ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۱ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در مشهد ظرف یک سال گذشته چرا مرحله سوم واریز سود سهام عدالت به ۱۴۰۳ موکول شد؟ آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری اشخاص حقیقی اعلام شد وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند | فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور نحوه دریافت وام خرید کالای ۱۵۰ میلیون تومانی بانک رفاه کارگران + شرایط و مدارک لازم کاهش مزایای مزدی؛ سنوات پایان خدمت کارگران چقدر است؟ هر گرم طلا ۳.۵ میلیون تومان و دلار ۶۲ هزار تومان | قیمت طلا، سکه، ارز و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست سال جاری از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟ جزئیات و نحوه سفارش و خرید سکه از مرکز مبادله | حداکثر میزان خرید چقدر است؟ امحای فنی ۹۰۰ ماینر در خراسان‌رضوی طی یک ماه گذشته قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | خانواده پژو گران شد «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟ لزوم رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره | صاحب‌خانه‌ها چگونه تنبیه و تشویق می‌شوند؟ درآمد‌های ارزی در بهار سال جاری، به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن خراسان رضوی هر شانه تخم‌مرغ ۱۰۹ هزار تومان شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) بررسی میانگین رشد سالانه اجاره مسکن و شاخص دسترسی به مسکن در دولت‌های مختلف + نمودار
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

حدود ۶۰۰ تن ریواس از این شهرستان خراسان رضوی برداشت شد

  • کد خبر: ۲۲۷۹۳۲
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
حدود ۶۰۰ تن ریواس از این شهرستان خراسان رضوی برداشت شد
برداشت ریواس از اواخر اسفند ماه در شهرستان نیشابور آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد وپیش بینی می‌شود حدود ۶۰۰ تن ریواس از رویشگاه‌های طبیعی شهرستان برداشت شود.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور در فصل بهار زمان برداشت ریواس در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: شهرستان نیشابور به دلیل دارا بودن رویشگاه‌های طبیعی ریواس یکی از قطب‌های تولید ریواس در استان است وگیاه ریواس دامنه‌های رشته کوه بینالود به لحاظ کیفیت نیز منحصر به فرد است.

علی مبارکی ادامه داد: برداشت ریواس از اواخر اسفند ماه در شهرستان آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد وپیش بینی می‌شود حدود ۶۰۰ تن ریواس از رویشگاه‌های طبیعی شهرستان برداشت شود.

وی افزود: رویشگاه‌های طبیعی ریواس در شهرستان سطح وسیعی بوده و به صورت پراکنده است، اما حداکثر سطح زیر کشت و قسمتی که در دسترس بهره‌برداران است، عمدتا در مناطقی همچون میرآباد، عیش‌آباد، برفریز، بوژان و سوقند واقع شده است و در حال حاضر بهره‌برداران در حدود ۲۳۰ هکتار از این دامنه‌ها، عملیات زراعی ریواس انجام داده و در زمان مناسب آن را برداشت می‌کنند.

مبارکی میزان اشتغال در فرایند برداشت و فرآوری ریواس را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در فصل برداشت ریواس حدود ۳۵۰ نفر بهره بردار مشغول به کار هستند، همچنین حدود ۱۵۰ نفر نیز در کارگاه‌های تولید شربت اشتغال دارند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد ریواس به صورت تازه در شهرستان مصرف شده و یا به شهر‌های دیگر صادر می‌شود و فقط ۳۰ درصد آن به صورت شربت فرآوری می‌شود، خاطرنشان کرد: ریواس به دلیل اینکه در رویشگاه‌های طبیعی رشد می‌کند، محصولی سالم، ارگانیک و منحصر به فرد است، اما متاسفانه مطالعات روی این محصول کمتر انجام شده و شناخت کمی نسبت به آن در دست است. به همین جهت در زمینه فرآوری آن اقدامات خاصی انجام نشده و تنها صنعتی که در این زمینه فعال است، صنعت تبدیل ریواس به شربت است، اما در زمینه سایر فرآورده‌ها اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال جاری سال " رشد تولید با مشارکت مردم" نام‌گذاری شده، دنبال این هستیم که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه مطالعات و تحقیقات در زمینه این محصول بیشتر شده و این شرکت‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند تا علاوه بر شربت، سایر فرآورده‌های مربوط به این محصول را هم تولید کنیم.

وی در رابطه با زراعی کردن این گیاه گفت: ریواس هنوز زراعی نشده و شرایط برای کشت زراعی آن هنوز فراهم نیست. در حال حاضر بهره برداری از این گیاه در رویشگاه‌های طبیعی انجام می‌شود و بهره برداران در همان رویشگاه‌های طبیعی عملیات زراعی روی گیاه انجام می‌دهند ولی هنوز نتوانسته‌ایم زمینه کشت و پرورش این گیاه را در زمین زراعی فراهم کنیم.
مبارکی در پایان با اشاره به این نکته که ریواس از رویشگاه‌های طبیعی برداشت می‌شود و از آنجا که برداشت بی‌رویه و یا غیراصولی ریواس و هر گیاه دیگری همیشه به عنوان یک تهدید برای این رویشگاه‌ها به حساب می‌آید، گفت: رویشگاه‌های طبیعی در حوزه فعالیت اداره منابع طبیعی است و اداره منابع طبیعی شهرستان نیشابور بر میزان برداشت ریواس و سایر گیاهان دارویی نظارت کامل دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->